Zelftest - InTune Skip to content

Zelftest

Hoe is het met jouw slaap? Misschien kun je je slaapprobleem zelf goed managen. Of is er sprake van een ernstig probleem waar je wel wat professionele hulp bij kunt gebruiken? De Insomnia Severity Index (ISI) is een wetenschappelijk onderbouwde test die inzicht geeft in de ernst van je slaapprobleem. Vul de 5 vragen in en ontvang direct een uitslag en advies.

De wetenschappelijke onderbouwing van de test is hier terug te vinden.

Instructie

Onderstaande vragen gaan over hoe je jouw slaap ervaart.

Om te antwoorden hoef je alleen het antwoord te kiezen dat het best op jou van toepassing is.

Beantwoord alle uitspraken.
Het is mogelijk dat je per ongeluk het verkeerde antwoord kiest of bij nader inzien toch een ander antwoord wilt geven. Je hebt de mogelijkheid je antwoorden te wijzigen tot je de vragenlijst hebt verzonden

    1. Geef de ernst van uw slaapprobleem aan gedurende de afgelopen twee weken:
    a) Moeite met inslapen

    b) Moeite met doorslapen

    c) Problemen met te vroeg wakker worden



    2. Hoe tevreden bent u met uw huidige slaappatroon?



    3. In hoeverre beïnvloeden uw slaapproblemen uw dagelijks functioneren? (bijvoorbeeld vermoeidheid, concentratie, geheugen en stemming)



    4. Hoe opvallend zijn de dagelijkse gevolgen van uw slaapproblemen voor anderen?



    5. Hoe ongerust bent u over uw huidige slaapproblemen?





    Uitslag: Geen insomnie

    Je score op de ISI zit tussen de 0 en 7. Dit houdt in dat er volgens de ISI nu geen sprake is van slapeloosheid. Het lijkt dus niet nodig om op dit moment professionele hulp in te schakelen om goed te kunnen slapen. Mocht je toch even willen overleggen naar aanleiding van deze uitslag plan gerust een vrijblijvende kennismaking in. 

    Jij bent InTune

    Er is volgens de zelftest nu geen sprake van een slaapstoornis. Dat wil je vast graag zo houden! Bij je werk in wisseldiensten is dat een extra uitdaging. Met de kennis die je op doet bij De NachtWacht Light kun je jezelf goed ondersteunen bij het steeds verschuiven van je ritme. Zo houd je je slaap gezond en voorkom je problemen in de toekomst.

    De NachtWacht Light is het programma dat het beste past bij jouw score.

    Uitslag: drempelwaarde insomnie

    Je score op de ISI zit tussen de 8 en 14. Dit houdt in dat er volgens de ISI op dit moment sprake van “subthreshold insomnia”. Dat wil zeggen dat je net onder de drempelwaarde voor slapeloosheid scoort. Er worden wel slaapproblemen gesignaleerd, maar deze zijn nog niet zo ernstig dat we dit officieel een slaapstoornis noemen. Toch kunnen ook mildere klachten een stempel op je leven drukken. Wil je overleggen of het raadzaam is om professionele hulp in te schakelen? Plan gerust een gratis contact met een van onze slaapexperts.

    FineTunen van je slaap

    Jouw slaap kan wel wat FineTuning gebruiken. Volgens de klachten die je noemt op de zelftest is er op dit moment geen slaapstoornis, maar je slaap verdient wel wat extra aandacht. Zeker bij je werk in wisseldiensten ligt ontregeling op de loer. Voorkom verdere problemen door te leren hoe je het beste om kunt gaan met het continu verschuiven van je ritme. Het NachtWacht Light programma past het beste bij jouw score.

    Uitslag: matig, ernstige insomnie

    Je score op de ISI zit tussen de 15 en 21. Dit houdt in dat er volgens de ISI op dit moment sprake is van “insomnie”. Dit is een slaapstoornis waarbij je moeite kunt hebben met in- of doorslapen, te vroeg wakker worden en vermoeidheid terwijl je wel de gelegenheid hebt om te slapen. Op basis van je score raden we je aan om professionele hulp in te schakelen om jouw slaapprobleem aan te pakken. Ook beter slapen? Boek hier je slaaptherapie. 

    Je slaap is “Out Of Tune”

    Volgens de zelftest is er sprake van insomnie. Dit is een slaapstoornis waarbij je moeite kunt hebben met in- of doorslapen, te vroeg wakker worden en vermoeidheid terwijl je wel de gelegenheid hebt om te slapen. Het kan best een klus zijn om je slaap zelf weer op de rit te krijgen, zeker met je werk in wisseldiensten. Omdat die extra uitdaging ook extra aanpassingen vraagt, bieden we een speciaal programma dat is afgestemd op slaapproblemen bij shiftwork.

    Het programma dat het beste past bij jouw score is de NachtWacht

    Uitslag: ernstige insomnie

    Je score op de ISI zit tussen de 22 en 28. Dit houdt in dat er volgens de ISI op dit moment sprake is van “insomnie”. Dit is een slaapstoornis waarbij je moeite kunt hebben met in- of doorslapen, te vroeg wakker worden en vermoeidheid terwijl je wel de gelegenheid hebt om te slapen. Op basis van je score raden we je aan om professionele hulp in te schakelen om jouw slaapprobleem aan te pakken. Ook beter slapen? Boek hier je slaaptherapie. 

    Je slaap is “Out Of Tune”

    Volgens de zelftest is er sprake van ernstige insomnie. Dit is een slaapstoornis waarbij je moeite kunt hebben met in- of doorslapen, te vroeg wakker worden en vermoeidheid terwijl je wel de gelegenheid hebt om te slapen. Het kan best een klus zijn om je slaap zelf weer op de rit te krijgen, zeker met je werk in wisseldiensten. Omdat die extra uitdaging ook extra aanpassingen vraagt, bieden we een speciaal programma dat is afgestemd op slaapproblemen bij shiftwork.

    Het programma dat het beste past bij jouw score is de NachtWacht.